top of page
Zoeken
  • veerle752

Just a coffee

Just a coffee please? Hell no, zo simpel is het niet!


Als we ons op een terrasje zetten en “gewoon” een koffie willen bestellen, zijn er in ons brein allerlei associaties aan de gang met ons verwachtingspatroon…


Aan zo iets functioneels als het gaan drinken van een koffie, gaat er een hele emotionele beleving gepaard. Wij verwachten namelijk naast dat zwarte goedje van alles en nog wat: een suikertje, een melkje, een koffielepel en in België al zeker een dito snoeperij, niet gesmolten van de warmte en liefst ook een krakend vers koekjesexemplaar of chocoladebommetje en handmade off course….



We verwachten een proper schoteltje – elegant voorgeschoteld - én een perfecte melkschuimkraag én een koffie die goed warm is, ons bakje troost….


Dit is nog niet voldoende…. We verwachten ook dat de ober zijn vriendelijkste glimlach naar boven haalt en ons met een beetje humor een fijn contact bezorgt zodat we ons welkom voelen en erkent…


Als het achtergrondmuziekje én de locatie en omgeving ook nog eens onze oren en ogen streelt, dan hebben we een fijne klantenbeleving.


Ja, dan zijn we misschien wel bereid om wel wat meer uit te geven voor dat koffietje… hoe verloopt de betaling trouwens? Standaard? Afrekenen en bedankt of volgt er nog iets meer…?


Maar zijn onze verwachtingen dan … juist, gewoon ingelost, of zijn ze overschreden zodat we een souvenir behouden van dit moment? Zouden we het een vriendin of een relatie aanraden om voortaan haar koffie op dat plekje te nemen?


We zijn als consument veel gewoon en verwachten (on)bewust veel van ons relax koffiemomentje. Dat geldt voor iedere aankoop dat een consument wenst te doen, hoe small or big het product ook is. Hoe kan jij als ondernemer ervoor zorgen dat de verwachtingen van je klant overschreden worden? Dat jouw product, bedrijf, zaak of etablissement uitverkoren wordt?


5 tips:


1. Kom regelmatig je zaak binnen en fungeer als klant. Wat zie je, wat beleef je?

2. Check de concurrentie. Maak trips naar het buitenland en exploreer.

3. Spreek alle zintuigen aan. Probeer ze alle 5 te bespelen!

4. Wat zijn jouw 5 belangrijkste waarden en hoe kan je ze voelbaar/zichtbaar maken?

5. Investeer in persoonlijk contact. Dit is de pure luxe waar iedere klant naar verlangt.


Een frisse kijk nodig op jouw klantenbeleving?


Is iedereen van je medewerkers mee met jouw filosofie of heb je nood aan een externe trainer met heel wat ervaring om ze nieuwe inzichten te geven, te empoweren met een concrete toolbox en ze te laten inzien dat iedereen hier beter van wordt….


Contacteer me op kleur@veerleraemdonck.be

59 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page